05 / 05 / 2024

İzmir Valiliği'nden projelere rekor destek!

İzmir Valisi Mustafa Toprak, 2014 yılında Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payına Dair Yönetmelik kapsamındaki projelerin değerlendirildiğini ve iki ayrı paket halinde karara bağlandığını belirtti. Toprak, "Toplam sayısı 61 olan bu projelere verilen destek miktarı yaklaşık 60 milyon liralık destek için 'rekor' denilebilir" dedi.

Toplantıya Vali Toprak'ın yanı sıra Vali Yardımcısı Zühtü Dağlı, Kültür ve Turizm İl Müdürü Abdülaziz Ediz ve Vakıflar Bölge Müdürü Kenan İba katıldı. Vali Toprak 2014 yılında Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payına Dair Yönetmelik kapsamındaki projelerin değerlendirildiğini ve iki ayrı paket halinde karara bağlandığını belirtti. Toprak, "Toplam sayısı 61 olan bu projelere verilen destek miktarı yaklaşık 60 milyon lira. İlk paketteki 5 proje tamamlanmış olup yine ilk pakette bulunan 26 ve ikinci pakette bulunan 30 olmak üzere toplam 56 projenin sürecini bugün itibariyle başlatmış bulunuyoruz. 60 milyon liralık destek için 'rekor' denilebilir" dedi.

Toprak, "Vakıflar Bölge Müdürlüğü'nün devam eden 6 restorasyon çalışması için 1 milyon 50 bin lira harcandığı. Bu çalışmalar için 1 milyon 500 bin TL daha harcanacak. 2015 yılı için de 13 restorasyon için 10 milyon lira aktarılacak. 12 proje yapımı için de 2 milyon lira harcanacak. UNESCO Dünya Miras Kalıcı Listesi'ne alınan Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı için, çevre düzenlemelerinden, yürüyüş güzergahlarına kadar yoğun bir çalışma yürütülüyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca Bergama'da Akropol, Asklepion, Kızılavlu ve Kuzey Kulenin proje ve restorasyon çalışmaları için yaklaşık 3 milyon lira harcama yapıld. UNESCO Dünya Miras Kalıcı Listesi'ne girmesi için değerlendirme aşamasında olan Efes ören yelerinin çevre düzenleme, yürüyüş güzergahı, alanın planlama çalışmalarının tamamlanması için ise 5 milyon liralık harcama yapıldı" dedi. Toprak, bölgenin UNESCO değerlendirilmesi için hazır hale getirildiğini belirtti.

"Paramızın peşindeyiz"

Vali Toprak, "Belediyeler emlak vergilerini tahsil ederken bizim adımıza yüzde 10 da Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payı tahsil ediyor. Biz belediyelerden kendi bütçelerinden para istemiyoruz. Bizim adımıza tahsil edilen parayı istiyoruz. Yaklaşık 50 milyon lira bizim adımıza tahsil edilmemiş. Paraların peşindeyiz. Bu payı hiç ödememiş, ama destek almış belediyeler var. Bu vali her şeye çengel atıyor' deniyor. Çengel atmıyoruz. Kendilerinin kaynağını da ödemiyorlar. Yüzde 10 ilave vergi alınıyor. Yine de ödeyen belediyelere çok teşekkür ediyorum. Yeni yatırmaya başlayanlara da teşekkür ediyorum. Örseleseler de bizi, benim kanuni görevim, doğan alacağın takibatını yapıyorum. Bizim adımıza tahsil ettikleri paraları istiyoruz. 7-8 belediyemiz hiçbir şekilde ödememiş. Karşılıklı görüşme suretiyle temin etmeye çalışıyoruz. Uyarıcı yazıları yazdıktan sonra önemli ölçüde tahsil edilen paraların geriye dönmeye başladığı görülüyor. Demek ki alacağınızı hatırlatacaksınız. Emanet para kullanılmaz. Yerine ulaştırılması gerekiyor. Ceza soruşturması açalım, bunlar değil. Yazışmaları yaptık. Ödemeyen varsa yol açık. İller Bankası'na yazıp belediye paylarından kesilebilir, iki icraya vermektir. Ama amacımız uzlaşmak" dedi.

Neler yapılacak?

Vali Toprak bu sene katkı sağlayacakları eserler arasında Aliağa Cami Haziresi ve Balaban Paşa Cami, Bergama'da Selinos Çayı Çevresi Islahı ve Bergama Kızıl Avlu Kuzey Restorasyonu, Bornova'da Böcek Müzesi, Buca'da Renda Köşkü, Kemalpaşa'da Laskarisler Sarayı, Konak'ta Hamdi Dalan Sabun Müzesi ve Aliağa Camii, Menderes'te Küner Köyü Roma kaplıcaları, Ödemiş'te Köprücühan, Birgi Çınaraltı Meydanı, Şirince St. John Kilisesi, Ayasuluk Kalesi, Tire'de Yalınayak Hamamı ve Kutuhan, Urla'da İskele Ortaokulu gibi eserlerin yer aldığını söyledi. Toprak "Kadifekale Surları içinde yer alan sarnıç yapısı ve şapelin kamulaştırmasına kaynak ayırdık. Bu kaynağı Büyükşehir Belediyesi'ne kullandıracağız. O projeyi önemsiyoruz. Agora, turistlerin gezip görmesi için çok önemli. Valilik Konağı tescilli bir yapı, çok önemli bir simgesel alan. Bunun restorasyonu için bir imkan oluşturuyoruz. Konak ilçesine de 20 milyon liralık bir desteği sağlamış oluyoruz" dedi.